Viktige punkter og tips til når dere skal planlegge bryllup

Viktige punkter og tips til når dere skal planlegge bryllup

Over 15 000 ekteskap finner sted i Norge
Marjo Neerbye
Marjo
Forfatter
Share
Oppdatert den 14 august, 2023

Å gifte seg er en stor begivenhet i livet, og hvert år inngås det over 15 000 ekteskap i Norge (ifølge ssb.no). De fleste trenger litt veiledning og hjelp underveis i planleggingen. Et vellykket bryllup krever tross alt god planlegging og fantastisk organisering for å være så stressfritt som overhodet mulig for brudeparet.

Prosessen med å sette i stand drømmebryllupet kan virke overveldende og det er mange detaljer som skal på plass. Det finnes en rekke sjekklister på nettet som man kan bruke for å holde oversikt, eller man kan leie inn en bryllupsplanlegger som gjør jobben for dere.

Det viktigste å bestemme seg for

De økonomiske rammene, altså bryllupsbudsjettet, er det absolutt viktigste å bestemme før man starter bryllupsplanleggingen, men husk å drømme litt før dere begynner å gjøre de endelige bestemmelsene!

Dere skal planlegge deres drømmebryllup, en dag som reflekterer deres personligheter og dere som et par. Dagen skal være så stressfri for dere som overhodet mulig slik at dere kan nyte dagen og konsentrere dere om hverandre og gjestene, og ikke det praktiske rundt.

I denne artikkelen vil dere finne nyttige tips og råd samt en “checklist” for planleggingen av et bryllup, med veiledning og spørsmål dere kan tenke over. Alt dere trenger for å planlegge drømmedagen!

Fantastisk, romantisk og unikt

Bryllup i kirken – 3 tips til dekoreringen til vielsen

Vi ønsker alle at vielsen i kirken skal huskes som flott, fantastisk, romantisk og unikt. Alt …
Atmosfæren du ønsker i bryllupet

Brudemarsjer – valg av innmarsj og utmarsj i bryllup

Brudemarsjer er det første gjestene hører av musikk i et bryllup, og er viktig for stemningen …
Ulike salmer som passer til bryllup

15 kjente og litt ukjent salmer som passer til bryllup

Salmer er en viktig del av en vielse i kirken, og det er mange ulike salmer …

Viktige sjekkpunkter når dere planlegger bryllupet

Det finnes ingen regler for hvordan et bryllup skal være. Dagen skal planlegges ut fra deres tanker, ønsker og personligheter, og skal reflektere deres drømmer og visjoner. Hent inspirasjon til dekor og blomsterpynt på for eksempel Pinterest og Instagram, samt ulike nettsider for bryllup.

Er den ene av dere en “håpløs romantiker” og den andre liker adrenalinskapende aktiviteter? Hvordan kan bryllupet planlegges for hver av dere?

Trekk ut elementer som komplementerer hverandre og skap en unik helhet som er representativt for paret dere er. Jo strengere tema dere velger, jo enklere blir bryllupsplanleggingen og valgene dere må ta.

Må planlegges basert på deres tanker

Den viktigste rammen som settes, er hvor mye penger dere har å rutte med. Selv om foreldre ofte bidrar økonomisk til et bryllup, tilhører dagen brudeparet og ikke familiemedlemmer. Brudeparets visjon og ønsker skal være i sentrum av planleggingen og ikke overkjøres av andres tanker og meninger. Viktige punkter for samarbeidet:

  • Åpenhet og en ærlig kommunikasjon – brudepar og foreldre må fortelle hverandre om sine ønsker og forventninger. Sammen må man finne den gylne middelvei og bli enige slik at brudeparet får den beste starten for sitt ekteskap. Lytt til de andre, men bestem selv!
  • Realistiske mål – ikke gap over for mye. Ha en overordnet plan, men bestem en ting av gangen. Det bidrar til færre konflikter og en bedre oversikt og planlegging.
  • Vær fleksible og åpne for endringer underveis.
  • Prioriter hva som er viktigst! Er det viktig for foreldrene at det serveres en helt spesiell mat til bryllupet? Da må brudeparet vurdere hvor viktig maten er for dem. Kanskje kan maten godtas om de får viljen sin andre steder der foreldrene også har sterke ønsker? Alt handler om prioriteringer og kompromisser.

En god kommunikasjon er alfa og omega, enten det er mellom økonomiske bidragsytere og brudeparet, eller mellom kommende mann og kone. Det er viktig å prøve å nyte planleggingen slik at dagen blir en positiv begivenhet å se frem til.

Det er viktig med god hjelp for at selve bryllupsdagen skal være så stressfri og koselig som mulig for brudeparet. Forloverne i bryllupet er svært viktige hjelpere. De skal bidra både på forhånd og underveis på selve dagen. Velg personer dere vet vil stille opp, bidra der det trengs og som kan hjelpe dere med å holde i trådene.

Det kan være lurt å velge en toastmaster som liker å snakke med mennesker, som er flink med vittige kommentarer og historier, og som klarer å holde en rød tråd gjennom dagen og kvelden. Toastmasteren skal holde styr på tidsplanen og gjestene, og ha kontakt med kjøkkenet underveis i middagen.

Dere må velge en dere kan stole på og som liker denne typen oppdrag. Opplys i invitasjonen hvem toastmasteren er, og hvordan gjestene kan komme i kontakt med denne personen på forhånd.

Vår 12-trinns sjekkliste for enkel planlegging

Et bryllup kan planlegges alt i fra en måned til tre år (eller mer) i forveien. Vi har satt sammen en sjekkliste med gode råd. Skal dere gifte dere om en måned vil denne listen gi en kjapp gjennomgang av det dere må huske på. Har dere et år eller to på dere, vil dere kunne bruke bryllupssjekklisten til en mer grundig gjennomgang av planleggingen til bryllupet.

Fra en måned til tre år

Sett et budsjett

  • Økonomien bestemmer antall gjester, lokalet, leverandører, musikk, mat, transport og andre aspekter av bryllupet.
  • Hva inngår i budsjettet? For noen inngår både brudekjolen og leie av brudgommens antrekk, frisør, hele bryllupsdagen samt bryllupsreisen. For andre inngår kun selve bryllupsdagen, og alt fra kjole og sminking til bryllupsreise holdes utenom.
  • Skal dere ha brudepiker og brudesvenner? Hvem skal betale deres antrekk?
  • Et godt utgangspunkt er å regne rundt 1000 kroner per gjest for å få et overslag over hva selve bryllupsfeiringen vil koste: 50 gjester til 1000 kr – 50 000 kroner. Det kan være billigere eller dyrere, alt etter hvor selskapet holdes og hva som serveres.
    Ler mer: Hvordan lager man et bryllupsbudsjett som fungerer?

 Dato og sted

  • Dette er viktig å få på plass så raskt som mulig siden populære lokaler fort blir booket.
  • Ønsker dere et utendørs bryllup, må en alternativ plan på plass om været ikke spiller på lag på bryllupsdagen. Informere gjestene om at selskapet er utendørs slik at de kan kle seg deretter. Det er stor forskjell på klær for en utendørs feiring i fjellheimen og i et ballroom med store lysekroner.
  • Stilen og temaet dere ønsker for dagen deres legger føringer for hvor feiringen holdes. Et lokale må passe til stemningen dere ønsker i bryllupet deres, og vil også bestemme hvilken kleskode som bør gjelde.

Gjesteliste

  • Begynn tidlig på gjestelisten, helst før dere velger lokalet, men ikke bind dere til den. En gjesteliste revideres ofte flere ganger før invitasjonene sendes ut.
  • Ønsker dere et stort bryllup med alle dere kjenner, samt foreldrenes venner og kollegaer? Eller kanskje dere ønsker et lite og intimt bryllup? Eller noe midt i mellom?

Fotografering og bilder

  • En profesjonell fotograf er ofte fullbooket. Undersøk ulike fotografer, deres kostnader og hva som inngår i ulike bryllupspakker, gjerne 6-8 måneder før bryllupet.
  • Dere kan leie en profesjonell fotograf som følger dere hele dagen, eller be et par av vennene deres om å stille opp som dagens fotografer. Si ifra til gjestene hvem de må stille opp for og smile til!
  • Mange ønsker å ha en film av bryllupet og feiringen. En profesjonell videograf lager en fantastisk film dere kan se senere, men dere kan også be en kompis stille opp her. Det finnes mange flotte programmer som kan benyttes til å lage en film i ettertid.
  • Lag en liste over ulike ting dere ønsker film/bilder av, slik at de ansvarlige får med seg det som er viktig for dere!
    Les mer: Hva er de obligatoriske bryllupsbildene i et bryllup?

Invitasjoner og trykksaker

  • Stadig flere sender ut den uformelle “save the date”-beskjeden. Dette er rett og slett en liten beskjed til gjestene om at de må holde av datoen. Den kan sendes som alt fra sms eller melding på Facebook til et trykket kort i posten.
  • Invitasjonen til bryllupet sender man ofte ut 8 – 12 måneder i forveien, da man ønsker å få oversikt over hvem som kommer tidlig.
  • Øvrige trykksaker som vielsesprogram, bordkort, meny og sanghefte bør planlegges og bestilles tidlig, da det tar litt tid å få ordnet om det skal gjennom et trykkeri.
  • I invitasjonen informeres det om kleskode, ønskeliste og toastmaster. Be om å få vite om eventuelle tilpasninger eller allergier.
  • Mange lager idag en egen nettside til bryllupet der de samler all nødvendig informasjon gjestene kan trenge. Om dere har en slik side, husk å legge ved nettadressen til siden.

Zazzle er en fantastisk nettbasert designhjelper. Her finnes det mange ulike maler for alt fra invitasjoner og takkekort til bordkort og vielsesprogram! Zazzle har gode priser, og malene er tilpassbare slik at dere kan få trykksaker som passer til deres stil, farger og tema. Ta en titt hos Zazzle og sjekk ut de flotte malene!

Frisør og sminke

  • Om du ønsker hjelp til frisyre og sminking, bør det bookes tidlig. Husk at en prøvetime et par uker i forveien også er lurt, og sjekk hva du må stille med i forhold til sminkingen.

Antrekk

  • En brud bruker ofte lang tid på å finne den perfekte kjolen! Enkelte brudekjoler må dessuten bestilles 6 – 12 måneder før.
  • Husk en siste prøvetime for kjolen 1-2 uker før bryllupet for eventuelle justeringer.
  • Hva skal brudgommen ha på seg? Er det sjakett, smoking eller vanlig dress som passer til temaet, eller gjelder det linbukse og linskjorte til strandbryllupet?

Blomster til bukett og oppsatser

  • Et møte med de som skal levere blomster er viktig! De kan gi råd om hvilke blomster som finnes ut fra sesongen og stilen, og de kan lage prøvebukett og prøveoppsatser slik at dere får uttrykket som passer deres visjon.

DJ, underholdning og musikk

  • Kjenner dere noen som kan synge eller spille under vielsen for å gjøre seremonien ekstra spesiell og unik? Hva tillater vigselsstedet? Eller skal dere leie inn noen?
  • Ønsker dere å bruke en profesjonell DJ under festen, eller lage en spilleliste og gi ansvaret for den til en av gjestene? Dansbar musikk for alle generasjoner er tingen!
  • Hva med et band som spiller noen timer for ekstra dansestemning?
  • Er det annen underholdning som skal planlegges og bestilles?

Mat og drikke

  • Dere skal kose dere med maten under bryllupet og det finnes ingen regler for hva dere kan servere. Har dere valgt et uhøytidelig bryllup kan pizza og kebab være fantastisk. Men har dere valgt et majestetisk preg, vil en tre/fire-retters middag være på sin plass.
  • I det uhøytidelige bryllupet får man kanskje øl på boks og halvlitersflasker med brus, mens til en fler-retters middag får man både hvit-, rød- og dessertvin servert. Dersom dere ikke drikker alkohol selv, kan dere dessuten velge bort alkoholen i bryllupet.
  • Åpen bar? En åpen bar kan fort bli en større kostnad enn planlagt. Finnes det mulighet for bar der gjestene selv kan kjøpe drikke selv, er dette et godt alternativ. Server drikke som dere betaler til maten og ha gjerne brus, mineralvann, kaffe, te og vann tilgjengelig, men la gjestene selv stå for kjøp av alkohol.
  • Kaker: be om hjelp! Bestill selve bryllupskaken, men legg til hjemmelagde kaker som gjester har bakt.

Tidsplan, kjøreplan

  • En viktig del av å kunne nyte dagen, er vissheten om at ting er nøye planlagt.
  • En gjennomtenkt og detaljert tidsplan er viktig. Denne planen skal toastmasteren ha, og gjerne også foreldre og forlovere.
  • Husk at uforutsette ting kan skje, så legg inn litt slingringsmonn og ikke bli opprørt om ting må endres underveis.

Bordplassering

  • For å oppnå den beste stemningen må en gjennomtenkt bordplassering på plass.
  • Hvem kan sitte sammen og snakke om løst og fast? Hvem kommer alene? Kjenner alle noen? Sitter de stille sammen med noen som kan bidra til en hyggelig kveld for dem?
  • Hvem kan overhode ikke sitte ved siden av hverandre?
  • Hvordan vil dere organisere bordene? Runde bord, avlange bord, hestesko, E-fasong?

Andre viktige detaljer som må planlegges:

  • Vows/bryllupsløfter eller tale.
    • Dere må også velge om dere vil dele løftene alene med hverandre dagen før, eller om dette skal være en del av vielsen.
  • Vigselssted og vigsler
  • Det gjelder ulike regler og rutiner for ulike vielser.
  • Finn ut hva dere må ordne i god tid før vielsen. Må dere skaffe vigsler? Trengs et møte for å bestemme sanger og kjøreplan?
  • Transport
    • Kjenner dere en som eier en flott bil dere kan leie, og som kan stille som sjåfør, eller må dette leies utenfra?
    • Ønsker dere hest og kjerre? Hundespann? Båt?
  • Dekorasjoner
    • Finn inspirasjon på sosiale medier, i bryllupsblader eller på nettet.
    • Les mer i vår artikkel om borddekking.
    • Test ut borddekkingen hjemme slik at dere ser om visjonen fungerer.
    • Grønne planter og lave linjer er nøkkelord i organiseringen av pynten.
    • Ta gjerne med et signaturelement; et monogram, en gjenstand eller en spesiell form. Gjenta 3-5 ganger i pynten, men ikke overdriv.
  • Den første dansen
    • Tradisjonen tilsier at brudeparet har festens første dans. Ønsker dere å briljere på dansegulvet kan det være verdt å investere i noen dansetimer. Da vil dere føle dere tryggere og roligere.
    • Det er imidlertid ingen som sier at dere må danse en vals eller en annen selskapsdans. Liker dere det tullete og tøysete eller det spektakulære? Kanskje dere er mer hiphop eller moderne dans? Eller kanskje dere ikke liker dansing noe særlig og bare vil vugge til deres favorittsang. Mulighetene er uendelige og det viktigste er at dere er komfortable!
  • Venteunderholdning
    • Er det opphold mellom vielsen og festen, kan det være lurt med noen aktiviteter.
    • Tenk over aldersgruppene som er tilstede og legg opp underholdningen deretter.
    • Kan være så enkelt som en popcornmaskin, karaokemuligheter eller photobooth med effekter.

Lykke til med bryllupsplanleggingen!

Ligner på å gifte seg i andre land

Hva må man huske på når man skal gifte seg i Norge?

Det å inngå ekteskap i Norge er ganske likt som ekteskapsinngåelser i andre land i verden. Det er en rekke …
Like rett til å elske hvem de vil og gifte seg med

Lover og rettigheter rundt homofilt ekteskap i Norge

Alle bør ha lik rett til å elske den man vil, og gifte seg med den man ønsker. Et bryllup …
Mange grunner til å velge et borgerlig bryllup

Hva er en borgerlig vielse og er det riktig for dere?

En borgerlig vielse er en livssynsnøytral og rettslig handling der dere inngår ekteskap. Det er mange grunner til å velge …
Et bryllup er en høytidelig seremoni

Ekteskapsinngåelse – Det du må vite om vielse og program

En vielse er en høytidelig seremoni, og gifter man seg i kirken gir det flotte rammer rundt bryllupet. Mange innbiller …

Kjærlighet og spex – Det er slik du planlegger

Valget du har tatt om å gifte deg

Lag den beste forlovelsesfest for venner og familie

Dere er forlovet! Hva nå? En forlovelsesfest for å feire valget dere har tatt om å inngå ekteskap, og for …
Høytidelig og alvorlig seremoni

6 tips til artige bryllupsleker dere kan ha i bryllupet

Uansett hvor gledelig vielsen er, er det en høytidelig og alvorspreget seremoni med en helt unik og spesiell stemning. I …
Men først må de drikke seg fulle

Ideer til et fantastisk minnerikt og morsomt utdrikningslag

Vennene deres skal gifte seg, men først skal de jo drikkes skikkelig ut! Hva man gjør på et utdrikningslag? Hva …
Sikre hverandre en økonomisk fremtid

10 grunner til å gifte seg og kan man gifte seg på nett?

Tidligere var ekteskap ofte en nødvendighet for etableringen av en familie og for å sikre økonomisk fremtid for hverandre. I …
Du kan også bruke sitater

Sitater om kjærlighet du kan bruke i taler og sanger

For å gjøre en tale, en hilsen i kortet eller en sang mer personlig kan du velge å bruke et …
Noen gode ord til brudeparet

Fem vakre dikt til bryllup som passer i enhver tale

Et bryllup betyr taler! Det er ofte mange som ønsker å si noen gode ord til brudeparet. Hvor flink man …