Hvordan lager man et bryllupsbudsjett som fungerer?

Hvordan lager man et bryllupsbudsjett som fungerer?

Ethvert bryllup organisert basert på en plan
Marjo Neerbye
Marjo
Forfatter
Share
Oppdatert den 14 august, 2023

Alle vet at det å gifte seg kan være svært dyrt. Et bryllup kan lages kostnadseffektivt eller eksklusivt og dyrt, og hvor mye det vil koste kommer an på svært mange faktorer.

Ethvert bryllup organisert ut fra en plan og brudeparets personligheter, vil være et flott bryllup. Det er hovedsakelig personene som deltar i bryllupet som gjør dagen spesiell og fantastisk! Derfor må et bryllup planlegges med hovedpersonenes ønsker i bakhodet hele veien.

Budsjett før du begynner å planlegge

Uavhengig av type bryllup, lønner det seg å sette opp et bryllupsbudsjett før dere begynner planleggingen. Det er lett å la seg rive med underveis, velge dyrere pynt enn du har råd til og ikke beregne for eksempel nok penger til mat og drikke. Ved å sette opp et budsjett, og holde dere til det, har dere bedre kontroll over økonomien og utgiftene.

En oversikt over alle kostnadene kan være vanskelig å få til, men det vil uansett være lønnsomt å sette opp et omtrentlig budsjett. De større postene som mat, drikke, lokalet, klær, frisør og blomster bør bestemmes. I tillegg bør bryllupsbudsjettet også ha en diversepost og en dekorasjonspost.

Et budsjett som settes opp i god tid før bryllupet gir også en pekepinn på hvor mye dere må spare for å kunne betale for bryllupet, og gir dere spillerom med å sjonglere med pengene om noe ender opp rimeligere og noe dyrere.

Poster til budsjettet

Bryllupsbudsjettet kommer an på antall gjester, hvor selskapet holdes, prioriteringene dere har og maten dere ønsker. Vi gir dere postene det er lurt å tenke over, og en generell sum som er vanlig å bruke per post.

Bruk forslaget vårt som et utgangspunkt for eget budsjett, og sørg for å oppdatere med flere poster om dere trenger det. Vårt forslagsbudsjett tar utgangspunkt i et bryllup med 50 gjester, som er et medium stort bryllup i Norge.

UtgifterBudsjettKommentarer
Ringer15.000
Invitasjoner1200
Trykksaker (vielsesprogram, sanger, bordkort, meny)2500
Leie av kirke/vigsler0Om dere gifter dere i kirken dere sogner til, er dette gratis
Dekorasjoner til kirken/vigselsted2200
Dekorasjoner til bryllupsfesten4000
Brudebukett og knapphullsblomster3000
Mat + drikke til maten60.0001200 kr per kuvert
Snacks1500
Velkomstdrikke2500
Alkoholholdig drikke25.000Fri alkohol er veldig dyrt
Alkoholfri drikke3500
Bryllupskake4000
Musikk2500
Bryllupsfotograf og bryllupsbilder25.000Som regel tilstede i vielsen og til portrettbilder
Brudekjole og sko18.000
Slør, undertøy og underkjole2000
Brudgommens klær og sko5000
Frisør og sminke5000
Transport3000
Takkekort1300
Bryllupshjemmeside500Les mer om hvordan du lager din egen nettside til bryllupet.
Totalt186.700

Det er mange som også har med kostnadene for bryllupsreisen i bryllupsbudsjettet. Vi dropper dette, da denne summen er avhengig av hvilken type reise dere ønsker. Men husk å ta denne summen med i den totale beregningen allikevel.

Sum i totalregningen

Mange poster kan gjøres mye rimeligere enn vi har her, mens andre kan ende opp dyrere. Som dere legger merke til, har vi ikke med selskapslokalet i helheten her. Lokaler er prissatt forskjellig og kan være alt fra gratis til temmelig dyrt.

I tillegg er ikke overnattingen for brudeparet med, da dette også varierer veldig. Enkelte hoteller gir brudeparet en bryllupspakke med overnatting når man feirer bryllupet hos dem, mens noen brudepar reiser på bryllupsreise umiddelbart etter festen.

Utgifter som kan reduseres

Enkelte poster i et bryllupsbudsjett er ganske så faste, mens andre kan justeres og endres kraftig på. Noen forslag til utgiftsposter som kan reduseres uten at det påvirker bryllupet, er:

  • Alkoholholdig drikke – åpen bar er veldig kostbart, så hva med å servere drikke til maten, men resten må gjestene betale selv?
  • Snacks – er det behov for snacks eller ikke, og hva skal det være? Nøtter, potetgull og oppskårne grønnsaker med dip er eksempler på relativt rimelig snacks.
  • Bryllupskaken – kjenner dere noen som er veldig gode til å lage kaker, kan dere få kaken rimeligere.
  • Dekor i vielseslokalet/kirken – trenger dere å dekorere? Kan dere samarbeide med brudeparet som vies før eller etter dere?
  • Trykksaker – alt som skal trykkes av et trykkeri medfører en ekstra kostnad. Kan dere klare å designe og printe ut selv?
    • Zazzle er en flott hjelp til å designe fantastiske menyer, bordkort, vielsesprogram med mer. Det er billig og de har mange flotte maler som kan endres til å passe deres bryllup.
  • Bryllupsfotograf – det lønner seg å forhøre seg med mange fotografer. Kanskje har dere noen flinke hobbyfotografer blant gjestene som kan ta bilder under vielsen og festen?
  • Dekorasjoner til bryllupslokalet – DIY (do it yourself) vil redusere kostnadene, men ikke inntrykket! Lag ting sammen med familie og venner, dekorer med ting fra naturen og billige stearinlys. Sammen kan det bli en flott helhet.
  • Bryllupslokalet – her er det mye å spare. Store og populære steder tar seg godt betalt, mens samfunnshuset i området dere tilhører er vesentlig rimeligere.
  • Maten – tre, fire, fem retter – hver enkelt rett medfører ytterligere kostnader. Enkelte hovedretter koster mer enn dobbelt så mye som andre. Her er det mye å spare!
  • Ringer – dyre ringer med diamanter eller rimeligere gullbånd til dere begge?

Dette er noen av tingene som kan bidra til et lavere budsjett. Det er mye å spare på å sjekke flere steder, flere menyer, handle på tilbud, prute på pris og være ute i god tid. Bruk litt tid og krefter på å finne ut den rimeligste, men likevel flotte, måten å gjennomføre bryllupet på om dere ikke har nok midler til rådighet.

Spar ved å sjekke flere steder

Låne penger til bryllupet

I utlandet bruker brudepar enorme summer på bryllupet sitt, og det er flere som ender opp med store lån fordi de har brukt mer enn de har i banken. Det er aldri anbefalt å låne penger til bryllup! Å starte ekteskapet med økonomiske utfordringer er et dårlig utgangspunkt for ekteskapet.

Om dere likevel ønsker/har behov for å låne penger til bryllupet, er det noen ting dere må tenke over:

  • Ikke lån mer enn dere kan nedbetale innen 3-4 år.
  • Det billigste er å ta opp ekstra penger på huslånet, om dere har mulighet til det.
  • Kan dere låne penger av foreldre/familie/venner – et privatlån? Skrive en ordentlig avtale og en nedbetalingsplan, og forhold dere til denne så det ikke blir konflikter i ettertid.
  • Vær sikre på at lånet ikke blir en belastning og at dere uten problemer vil kunne betale det ned igjen.

Oppsummering:

Uavhengig av hvor stort eller lite bryllup dere planlegger, kan bryllupet bli ekstremt dyrt. Det vil alltid lønne seg å sette opp et bryllupsbudsjett slik at dere holder en oversikt over hvor mye dere har til rådighet og hvor mye dere bruker.

Bryllup kan være ekstremt dyrt

Hold dere til budsjettet, bruk det aktivt og oppdater det ofte underveis i planleggingen. Mange poster kan sjongleres på og på den måten frigjøre midler som kan brukes andre steder. Jo flere poster dere har, jo bedre oversikt får dere underveis.

Det er aldri anbefalt å låne penger til et bryllup, men må dere låne penger – ikke lån mer enn dere vil klare å betale tilbake på relativt kort tid.

Lykke til med planleggingen av bryllupet og bevaringen av økonomien.